BE WHERE YOU WANT TO BE, LIVE HOW YOU WANT TO LIVE, DO WHAT YOU WANT TO DO, LOVE WHO YOU WANT TO LOVE.

Monday, March 30, 2015

Merisik 2

"Fiqa. Mira tak dapat nak terima Nas"
"Cuba Mira bagi tahu Fiqa kenapa? Nak kata Nas tak handsome. Handsome ja"
"Fiqa bukan tu yang Mira tengok. Fiqa kenal Mira macam mana kan"
"Memang lah Fiqa kenal Mira macam mana. Tapi kenapa"
"Fiqa sendiri tahu kenapa Mira sambung belajar Degree ni kan."
"Ye, tau. Sebab nak kejar cita-cita Mira selama ni. Tapi itu tak boleh di jadikan alasan "
"Mira tak nak bagi apa-apa commitment pada sesiapa pun dalam relationship"
"Cuba Mira terangkan dekat Fiqa. Ke sebab Mira...?"
"Jawapan sendiri ada dekat Fiqa kan. Mira tak nak orang tahu tentang ni semua"
"Tapi Mira. Nas bersungguh nak Mira"
"Maaf Fiqa. Mira memang tak dapat nak terima Nas. Lagi pun tak ada istilah couple ni halal"
"Mira cuba lah perlahan-lahan terima Nas. Mungkin niat Nas bukan couple but isteri"
"Tak Fiqa. Mira tak dapat terima" betul ke aku tak dapat terima dia?
"Terpulang pada Mira. Fiqa tak nak paksa"
******************************************************************************

"Assalamualaikum Mira"
"Hmmm!" apa lah dia ni nak.
"Hamboi garangnya dengan Nas. Ustaz kata tak jawab salam doa tau"
"Mana tau aku jawab ke tak salam kau. Aku jawab dalam hati"
"Alahai Mira ni. Garang sangat. Lagi garang lagi Nas suka. Ni jalan sorang ni mana Fiqa. Bukan selalu pegi kelas dengan Fiqa?"
"Dia ada tetinggal barang tadi. Dia suruh aku pergi dulu"
"Owh, kalau macam tu biar Nas yang teman Mira pergi kelas ye. Kita kan satu kelas"
"Tak payah"
"kalau Mira kata tak payah pun. Nas payah - payah kan juga. Lagi pun kita sekali jalan dah pun ni"
"Apa-apa je lah"
"Eh Mira. Amboi laju nya jalan. Jangan tinggal Nas. Nas takut"
"Gedik"
*******************************************************************************

"Mira, Nas nak cakap sikit boleh?"

"Nak cakap apa?"  apa lagi Nas nak dari Mira. Mira tak kuat dah nak lari dari Nas

"Nas betul-betul suka dengan Mira. Sayang Mira. Dan Nas........"

"Dah lah. Kau sendiri tau apa jawapan yang aku akan bagi kan. Give up je lah. Ramai lagi perempuan yang cantik dari aku. lagi baik untuk kau" Nas please jangan give up dengan Mira :(

"Tak Mira. Mira lain dari perempuan lain. Ramai perempuan yang Nas kenal. Dia orang langsung tak sama dengan Mira"

"Lelaki sekarang cakap mula boleh lah manis semua. Tak ada yang setanding dengan awak bagai. Padahal game ja" Mira tau Nas lain dari lelaki lain.

"Apa masalah  Mira sebenarnya. Ada mana-mana lelaki game Mira ke sampai Mira benci sangat dengan lelaki yang tak bersalah macam Nas ni" Tak Nas. Mira tak benci pun Nas. Mira selesa dengan Nas. sangat selesa. Rasa Mira sangat dijaga.

"Aku tak ada masalah apa-apa pun. Sekarang yang bermasalah adalah kau. Berhenti lah cakap yang kau sayang suka cinta bagai ni. Aku bukan orang yang kau cari"

"Mira. Tolonglah bagi peluang dekat Nas untuk ubah semua persepsi Mira. Tolong bagi ruang dalam hati Mira untuk Nas. Tolong lah Mira bagi peluang untuk Nas jadi imam pada Mira" 
SubhanaALLAH adakah dia betul-betul ikhlas mencintai aku tidak melibihi cinta dia pada ENGKAU. Adakah dia juga akan ikhlas menerima keadaan aku selepas dia tahu keadaan sebenar aku?

"Mira dengar tak apa Nas cakap ni?"

"Tolong cari orang lain. Aku tak dapat terima kau" maaf Mira Nas.

"Kenapa Mira. Tolong bagi sebab kenapa"

"Kau tak perlu tahu kenapa dan tu tak penting pun"

"Tak penting pada Mira tapi penting bagi Nas!"

"Stop it Nas! jangan ganggu Mira lagi!"

"I wont stop Mira!"

"If you really love me. Please leave me." Dont leave me!

"No Mira!"

"Aku minta tolong sangat jangan cari aku lagi"

"tapi kenapa Mira. Kenapa? jangan tinggalkan persoalan pada Nas"

"Just go" dont go Nas

"I will Mira. I will"

"Good. Thank you" i'm sorry Nas

"But not now Mira"

"Its up to you"
********************************************************************************

"Ok Class. Today is your final exam kitchen and individual mark. So be prepared your plating. Make sure impressed me what you have learn whole semester and this also your final kitchen in degree right. Then, do your best."
"Baik Chef!"
"You can start now"
"Thank You Chef!"

"Mira ok?"
"ok. Why?"
"Kalau ada apa-apa Mira panggil Fiqa ya."
"Ya Fiqa"
"Kalau Fiqa tak ada panggil Nas pun boleh" ergh? sibuk je.
"Eh kau ni Nas. Tekejut aku tetiba muncul je. Tak apa aku ada tolong Mira. Kan Mira" Betul betul betul
"Eleh, kalau kau ada kerja tak luak pun minta tolong aku yang lagi sado ni kan kan kan."
"apa-apa jelah Nas. Aku nak sambung buat kerja. One more Nas jangan perasan sado sangat"
"Jeles"

"Nadia ada nampak Fiqa tak"
"Tak ada lah Mira. pergi tandas or solat agak nya"
" Owh tak apa lah" Adoii Fiqa ni bila aku nak mintak tolong lah dia tak ada.
"Nadia tolong Mira kejap ? Tolong Mira pegang kan strainer tu nak tuang stock ayam ni"
"owh, boleh ja. But Mira larat ke nak angkat Pot. Berat tu"
" Ingat tadi memang nak minta tlong Fiqa tolong sekali then Nad pegang strainer but dia tak ada. tak apa Mira boleh angkat"
"ok lah kalau Mira cakap tu"
"Hehe. Jangan risau sayang ku Nadia. Mira angkat ni. Bismillah hirahman nir...  ALLAH!"
"MIRA!! Haih! Mira ni! Jangan lah main-main. Takut Nad. Mira tu dah lah kecil je. Kalau jatuh kat Mira macam mana!"
"Ish Nad jangan marah-marah. Sorry lah. Gurau ja tadi. Sayang juga Nad kat Mira kan. Hahaha"
"Boleh gelak lagi Mira ni. Kita risau kat dia. Awak tu dah lah sakit. Lagi main-main macam tu"
"Ish Nad ni jangan ca...."

"Cakap apa? Mira sakit?? "adoi kenapa masa ni pulak mamat ni muncul. Macam hantu dah dia ni.
"Nas tak tahu ke sebenarnya Mira ni dia..."
"Nad!"
"Ish apa tutup mulut orang ni"
"Nad tu mulut main lepas ja. Dah pegang elok-elok Mira nak tuang ni"
"Tak apa Mira. Nas tolong tuang kan. Berat pot tu. Kalau jatuh tertumpah kat kaki Nas juga susah" hamboi bukan main caring lagi.
"Tak apa aku boleh tuang sendiri"
"Ish Mira ni. Nas nak tolong tu bagi ja lah tolong. Penat dah Nad pegang strainer ni"
"Tak apa Mira boleh angkat."
"Mira jangan degil boleh tak! bagi je lah Nas angkat!" Eh dia ni nak marah-marah kenapa
"Nak emo dah kenapa! nak tolong cakap je lah elok-elok"
"Mira ni degil. keras kepala. Awak tu perempuan. Ini kerja lelaki"
"sebelum ni okey je aku angkat tak ada masalah pun" argh jangan sakit sekarang
"Tu dulu bukan sekarang"
"tak ada beza pun"
"ada beza"
"Excius me! Nak gaduh nanti-nanti. Nad ada kerja lagi nak kena buat dari tengok korang bertekak kat depan Nad ni. Cepat tuang!."
"Nak tuang sangat kan. Tuang lah sendiri" eleh dia ni nak merajuk pulak
"Tepi lah sikit nak angkat ni." arghhh kenapalah  sakit ni datang sekarang
"Mira okey tak ni? Nas lah ni! bertekak dengan Mira!"
"Eh Nas pulak? Mira ni yang keras kepala."
"Nas tolong lah Mira tu"
"Nak tolong apa? Dia tak bagi tolong pun"
"Ya Allah, Mira. Darah kat dada tu kenapa?" Hah?! 
"Darah? "
"Nas buat apa lagi tecegat? Tolong lah Mira. Mira okey tak ni? boleh bangun tak?"
"Tak apa Nad, Mira boleh bangun." arghh sakitnya
"Serious Mira? Jum kita pegi Unit Kesihatan"
"Tak apa Nad. Mira buat sendiri" Ya Allah kuatkan aku.
"Degil lah Mira ni berdiri  pun tak betul"
"Tak apa Mira buat sendiri" bertahan Mira bertahan Mira
"Jum Nas bawa Mira pergi Unit Kesihatan"
"Tak apa aku boleh pergi sendiri."
"Jangan degil. Dah macam ni pun nak keras kepala lagi ke?"
"Aku tahu apa aku buat kau tak payah sibu..." Ya Allah! gelap....
"MIRA!!!!"
 *******************************************************************************

0 comments:

Powered by Blogger.
Powered By Blogger

© PENA BERCERITA, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena